Blog

„Jo-Jo“ EFEKTAS. KAIP JĮ SUVALDYTI?

in STRAIPSNIAI

Gera sveikata,  savijauta ir dailios kūno linijos – kiekvieno siekiamybė. Pajutus prastos mitybos padarinius, dažnai griebiamasi griežtos trumpalaikės dietos, žadančios greitus rezultatus. Tačiau beveik visuomet tenka nusivilti, nes visi numesti kilogramai, pradėjus maitintis įprastai – sugrįžta, o kartais priaugama, net daugiau nei prieš pradedant laikytis dietos. Šis procesas vadinamas „Jo-Jo“ efektu.

„Jo-Jo“ efekto tipai

Kaip minėta, „Jo-Jo“ efektas reiškia, kad praėjus neilgam laikui po svorio numetimo ir grįžus prie senų mitybos įpročių – seka svorio padidėjimas. Galiausiai dietos laikęsis žmogus sveria tiek pat, kiek anksčiau ar net dar daugiau. Verta paminėti, kad „Jo-Jo“ efektas skiriamas į du tipus.

Pirmuoju atveju, svoris lėtai nukrenta, pradėjus propaguoti sveikesnius įpročius, sveikai maitinantis ir sportuojant, o sugrįžta dėl susiklosčiusių kokių nors priežasčių „pametant“ jau nusistovėjusias sveikos mitybos gaires. Pavyzdžiui: pasikeitus gyvenimo tempui ir pradėjus valgyti pilną angliavandenių „greitą“ maistą ar dėl psichologinių priežasčių, pradėjus valgyti neįprastais kiekiais – svoris staiga pradeda augti.

Antruoju atveju, „Jo-Jo“ efektas atsiranda, kuomet imamasi drastiškų pokyčių, renkantis trumpalaikes dietas, kurios propaguoja vos keleto produktų vartojimą stipriai sumažinant kalorijų kiekį. Vėliau grįžus prie įprastos mitybos, svoris sugrįžta netgi su kaupu.

„Jo-Jo“ efekto metu svoris keičiasi švytuoklės principu: iš pradžių mažėja, vėliau vėl didėja.

Neigiamas „Jo-Jo“ efekto poveikis

Liesėjimo ir staigaus svorio priaugimo efektas yra pavojingesnis sveikatai net už ilgalaikį antsvorį. Kuomet svoris keičiasi švytuoklės principu, padidėja diabeto, hipertonijos, osteoporozės ir kitų susirgimų grėsmė.

Natūraliai žmogaus kūno svoris gali svyruoti apie 2 – 5 kg. Tam įtaką daro sezoniškumas, pasikeitęs miego ritmas, stresas, trumpam sumažėjęs fizinis aktyvumas, skirtingi suvartoti maisto produktai, užsilaikę skysčiai organizme.

Tačiau, jei vieno svorio svyravimo ciklo metu svoris keičiasi 15-20 kg – reikia susirūpinti savo sveikata ir savijauta. Gydytojai įspėja, kad „Jo-Jo“ efektas gali turėti neigiamų pasekmių sveikatai.

Poveikis medžiagų apykaitai

Stipriai sumažinus suvartojamų kalorijų kiekį, medžiagų apykaita sulėtėja, organizmas, prisitaiko prie mažesnio kalorijų kiekio, todėl grįžus prie įprastos mitybos – svoris ima augti kur kas greičiau ir dažnai priaugama net daugiau, nei buvo atsikratyta.

Poveikis raumenims

Trumpalaikė dieta, kurios metu stipriai apribojamas kalorijų kiekis ir maisto įvairovė, sumažina ne tik riebalų, bet ir raumenų masę. Deja, grįžus prie įprastos mitybos, sugrįžta tik riebalai, o ne raumenys.

Poveikis svoriui

Nuolat jausdami alkį ir neaprūpindami organizmo jam būtinais vitaminais ir mikroelementais, kūnui siunčiate pavojaus signalą. Organizmas jausdamas stresą, išskiria vis daugiau streso hormono – kortizolio, kuris didina apetitą. Organizmas ima kaupti riebalus „juodai dienai“ ir vėliau svoris krinta lėčiau.

Poveikis emocinei sveikatai

Laikantis labai griežtos dietos, kuri yra visai nenatūrali žmogaus kasdienybėje, stiprėja potraukis maistui, kurio laikantis dietos tenka atsisakyti. Staiga pakeitus suvartojamų kalorijų kiekį, žala daroma ir skydliaukei, tad laikytis tokios dietos tampa vis sunkiau, nes dėl hormonų pokyčių, jaučiant stresą, nuovargį ar liūdesį žmogus būna linkęs persivalgyti. Taip gali atsirasti persivalgymo priepuoliai, kuomet norėdamas „apdovanoti“ save už valią, žmogus pradeda valgyti produktus, kurių prieš dietą visai nevartojo arba valgyti tokiais kiekiais, kurie nėra normalūs.

Kaip mesti svorį, kad jis negrįžtų ir išvengti „Jo-Jo“ efekto?

Jei žmogus nori sumažinti svorį pasitelkdamas trumpalaikes griežtas dietas – „Jo-Jo“ efektas neišvengiamas, nes trumpalaikiai pokyčiai atneša tik trumpalaikius rezultatus.

 Norint pagerinti sveikatą ir pagražinti kūno linijas ilgalaikėje perspektyvoje, savo mitybos įpročius reikia pakeisti taip, kad jie būtų „patogūs“ įprastam gyvenimo ritmui ir nevargintų. Teisinga ir tinkama mityba privalo tapti gyvenimo būdu.

Išanalizuokite savo gyvenimo įpročius, atkreipkite dėmesį į gyvenimo ritmą ir kitus aspektus. Peržiūrėkite savo mitybą, produktus, gėrimus, kuriuos vartojate. Pamatysite, kad dažnai sunaudojama ypatingai daug cukraus ir angliavandenių, kurie organizmui nėra gyvybiškai reikalingi. Atsisakykite gazuotų vaisvandenių, krakmolingų daržovių, baltų miltų kepinių, padažų ir kitų produktų, kuriuose daug pridėtinio cukraus ir kenksmingų saldiklių.

Suraskite malonią veiklą fiziniam aktyvumui padidinti. Tai neprivalo būti profesionalus sportas, reikalaujantis daug ištvermės, laiko ir pastangų. Galite rinktis iš daugelio užsiėmimų: kasdieniai pasivaikščiojimai, bėgimas, važinėjimas su dviračiu ar riedučiais, plaukimas ir kitas judėjimas.

Visi žmonės turėtų propaguoti sveiką gyvenimo būdą, nenukrypdami į kraštutinumus. Pradėję laikytis KETO mitybos taisyklių ir reguliariai užsiimdami aktyvia fizine veikla mes geriname savo fizinę ir emocinę sveikatą.

 Tai bene vienintelis teisingas būdas sveikai numesti svorį, kad jis nebegrįžtų ir išvengti „Jo-Jo“ efekto.

Pagerinkite sveikatą ir visiems laikams atsikratykite viršsvorio su Keto Vadovu.

Parašykite atsiliepimą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

    Krepšelis